tirsdag 1. mai 2012

Syriner!

Det ble en finværsdag i dag også. Jeg fikk malt ferdig blomsterkassen og tatt et strøk på cafe-settet som jeg kjøpe på Clas Ohlson i fjor. Den gamle hagegruppen står nå for tur. Dette er ikke året for de store investeringer på hagemøbelfronten, så da tar man hva man har eller lager noe selv!

Jeg hadde kjøpt to nye syriner tidligere som fikk komme i jorda i dag. En hvit (Syringa vulgaris Alba) og en lilla (Syringa vulgaris). Prøvde å legge forholdene så godt til rette som mulig for dem ved å blande beinmel i den nye jorda jeg har kjøpt inn. Satte rota i bøtte med vann en stund før jeg plantet dem. Hører med til historien at mannen min hjalp til med å grave og plante - kjekt å gjøre noe sammen! Gleder meg til de en gang om noen år strekker seg over verandarekkverket med sine velduftende blomsterklaser!

Denne lilla syrinen ( Syringa vulgaris Andenken an Ludwig Späth) fikk jeg i gave fra en gutt jeg var dagmamma til for 8 år siden. Den har stått i en krukke og jeg håper nå at den skal nyte friheten og vokse seg stor. Nå er den litt over en meter høy. Skråningen ned fra verandaen mot nord er ganske umulig og ved å lage en høy syrinhekk her håper jeg å skjule skammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar